Op 22 mei 2025 organiseerde het Nationale Parken Bureau (NPB), samen met NBTC, een online kennissessie over de verschillende meetmethoden voor bezoekersmanagement. Ruim 30 deelnemers lieten zich bijpraten over de ontwikkelingen op dit gebied, waarbij vooral de verschillende praktijkvoorbeelden én ervaringen van nationale parken een waardevolle aanvulling waren.

Data gedreven werken

Marlotte Jansen van NBTC schetste het fenomeen data gedreven werken (www.datcan.nl). Zij benadrukte  dat het belangrijk is eerst na te gaan wat je wil weten als nationaal park. De eerste vraag luidt; Welk doel heb je voor ogen met bezoekersmanagement? Op basis daarvan kun je bepalen welke meetmethode of combinatie daarvan geschikt is. De presentatie vind je hier in de kennisbank op deze website. 

Praktijkvoorbeelden

Een aantal nationale parken onderneemt concrete stappen om de bezoekersstromen te managen zodat de overlast voor natuur en omgeving beperkt blijft. Vooral de bezoekersdruk op kwetsbare natuur vormt voor veel parken een reden om aan de slag te gaan met bezoekersmanagement. Verzamelde data van bezoekers geven inzicht en bieden hiervoor een goed vertrekpunt. Op basis van deze onderzoeksgegevens kunnen nationale parken keuzes maken om bezoekers meer te spreiden over het gebied. Het is de uitdaging bezoekers te verleiden om andere gebieden, wellicht ook op andere momenten, in de unieke nationale parken te bezoeken.

Online kennissessies

NBP organiseert regelmatig (online) kennissessies voor medewerkers van nationale parken en andere geïnteresseerden. Wil je een uitnodiging hiervan ontvangen? Stuur dan een mail naar: info@nationaleparken.nl.