Nationaal Park Visitor Centre

01-12-2021 457 keer bekeken 0 reacties

Wat moet je je voorstellen bij een Nationaal Park Visitor Centre? Wanneer is het aantrekkelijk en spreekt het buitenlandse toeristen aan? Waar heb je het dan over?  

Dat geldt zowel voor de beoogde kwaliteit en uitstraling van een visitor center als voor de locatie waar je een visitor centre wilt realiseren. Eén van de ambities voor Nationale Parken Nieuwe Stijl is om bezoekers de aanwezige topnatuur beter te laten beleven. De beleving van een nationaal park begint eigenlijk al thuis, maar het eerste welkom ervaar je ter plaatse. Als uitvoering van de Leidraad bestudeert Staatsbosbeheer of de realisatie van een aantal visitor centres in nationale parken mogelijk is. Jori Wolf en Saskia de Mol hebben vier verschillende bezoekerscentra bezocht in Nederland om te kijken welke onderdelen interessant kunnen zijn voor National Parks Visitor Centres.

Inspiratie 
De bezochte vier centra zijn vanuit een verschillend perspectief interessant en ze leveren een aantal leerpunten op: het Waterloopbos van Natuurmonumenten, het  Informatiecentrum de Blinkerd van Stichting het Drentse Landschap, Informatiecentrum FutureLand op de 2e Maasvlakte van Havenbedrijf Rotterdam en Bezoekerscentrum Kinderdijk van Stichting Werelderfgoed Kinderdijk. 

Eerste indruk 
“The first impression is the last impression”. Zorg voor een schone en goed opgeruimde locatie, met een bemande balie waar je welkom wordt geheten en waar medewerkers je verder op pad helpen. Verder kun je ervoor zorgen dat bezoekers al thuis via een website worden meegenomen in het verhaal dat je wilt vertellen met je Visitor Centre: Wat maakt het gebied uniek? Wat is er te doen, te zien en te boeken? Dit verhaal vormt de rode draad voor de locatiekeuze, het ontwerp van het centrum zelf (dito qua inrichting, gebruik materialen, kleuren en bijvoorbeeld de producten in de winkel), en voor de inrichting van de directe omgeving.

Interactief en ingepast in de omgeving
Het is een toegevoegde waarde als je in het Visitor Centre op een interactieve manier informatie geeft waarbij je ook voor kinderen leuke dingen bedenkt. Dat schroeft de prijs wel op. Het Bezoekerscentrum FutureLand heeft hier een mooie invulling aan gegeven. Het bezoekerscentrum Kinderdijk komt het dichtst bij de opgaven van de nationale parken. Het is prachtig ontworpen en landschappelijk ingepast waardoor bezoekers na de eerste ontvangst meteen worden doorgeleid via een uitgedachte route naar het gebied. Grote meerwaarde hiervan is niet alleen de verbeterde beleving voor de toerist, maar ook de oplossing die routing, ontwerp en gebouw bieden voor de overlast die bewoners hier jarenlang ondervonden door de grote stroom aan toeristen. Bovendien ligt het Werelderfgoed in een N2000 gebied. Na afloop geniet de bezoeker na in het bezoekerscafé met uitzicht op de molens van de Kinderdijk.  Een “wow” moment met ook nog eens een slimme truc om inkomsten binnen te halen voor exploitatie.

Hoe verder?
Samen met de partners van de nationale parken gaat Staatsbosbeheer verder uitwerken wat goede voorbeelden zijn voor een Nationaal Park Visitor Centre en waar je aan moet denken bij de ontwikkeling ervan. De best practices worden toegevoegd aan de Leidraad. 
 

Reacties

Velden met een * zijn verplicht.

Anti spam controle *

We gebruiken CAPTCHA als controlemiddel om spam tegen te houden. Vink de checkbox aan om door te gaan. Mogelijk wordt er gevraagd om bepaalde afbeeldingen te selecteren.
Een momentje...

0  reacties

Cookie-instellingen